Ga naar hoofdinhoud

Nieuws.

portfolio-grid

16.07.20 | Workforce Management

Retailing in tijden van Corona:
hollen of stilstaan?!

Auteur: Caroline van Putten (Accountmanager Softbrick)

Vanaf halverwege maart zijn we allemaal geboeid door de corona pandemie en gebonden door de intelligente lock-down afspraken. Samen hebben we er in de afgelopen periode hard aan gewerkt om ons aan de regels te houden door grotendeels thuis te werken, zo min mogelijk naar winkels te gaan en zoveel mogelijk binnen onze eigen woonplaats te verblijven om verdere verspreiding te voorkomen.

Er werden veel initiatieven opgeworpen om de lokale economie te versterken en naast online aankoopgedrag tevens ook de lokale besteding te stimuleren. Deze trend, naast een enorme boost in de online aankopen en o.a. het “Halo effect” (klanten die vlakbij je winkel wonen, vaker online kopen), wordt door Retailsonar uitgebreid beschreven in hun publicatie: Impact Coronacrisis op klantgedrag & winkelprestaties. Deze publicatie was voor mij de aanleiding om dit artikel te schrijven en daarbij toe te lichten waar Softbrick met Workforce Management (Vitality) software retailbedrijven al heel wat jaren dagelijks ondersteund.

Pieken en dalen
Uit de warme contacten met onze gemêleerde klantenbase, hebben we op kunnen maken dat de verdeeldheid in pieken of dalen qua omzet toch veruit het grootst waren in de retailbranche. Waar non-food & food, de bouwmarkten, tuincentra en supermarkten echt piekte qua drukte, waren veel fashionretailers deels- of volledig gesloten. Ze konden met de stijgende online omzet lang niet alle omzetderving opvangen. Zoals Retailsonar ook omschrijft, viel er veel omzet weg bij retailers die sterk afhankelijk waren van trafficbuilders als toerisme, werkgelegenheid, horeca, openbaar vervoer, scholen of grensverkeer.

Retailers met een meer gunstige locatie in de nabije omgeving van supermarkten en/of apotheken, profiteren daarentegen van een stijgende omzet en houden dit nu nog steeds zo vast. Zo kwam het zelfs voor dat er bij retailketens met diverse filialen over heel Nederland in steden als Amsterdam en Rotterdam een fors omzetverlies geleden werd, terwijl in de kleinere steden nu juist meer omzet gedraaid wordt.

Verder omschrijft Retailsonar dat klanten momenteel minder op zoek zijn naar Experience maar juist naar Convenience. Uw klanten willen dus zo eenvoudig mogelijk winkelen. Denk hierbij aan o.a. goede bereikbaarheid, duidelijke looproutes en parkeergelegenheid. Winkels die nu maximaal inzetten op vlot en veilig winkelen, draaien nu meer omzet dan verwacht.

Bron: Retailinsiders

Vitaal ondernemen
Softbrick helpt retailers juist om in roerige tijden vitaal te kunnen blijven ondernemen, en biedt handvatten die u direct inzicht geven in de actuele stand van zaken. Daarnaast bieden wij features die u proactief stuurcapaciteit geven om altijd de juiste mensen, op de juiste tijd en op de juiste plaats beschikbaar te hebben.

Tevens bieden wij diverse mobiele tools, die speciaal ontwikkeld zijn voor het vereenvoudigen van de communicatie met uw medewerkers. In tijden van corona is het bewezen dat met deze krachtige mobiele tools, korte lijntjes onderhouden kunnen worden met uw medewerkers. Daarnaast stelt het de medewerker in staat om zelf vanuit huis in te zien wat zijn/haar saldi is, eenvoudig verlof aan te vragen, een periodeoverzicht in te zien van zijn/haar gewerkte uren, het werkrooster te bekijken (wanneer werk ik en met wie) en eventueel extra beschikbaarheid op te geven. Onze krachtige ESS App stelt medewerkers in staat om meer invloed uit te kunnen oefenen op zijn/haar werk-privé balans, het resultaat: betrokken, gemotiveerde en happy medewerkers!

In 2021 bestaat Softbrick 25 jaar en heeft in deze periode een proven- en volwassen trackrecord aan succesvolle Workforce Management software implementaties in de Benelux, Europa, De Nederlandse Antillen en zelfs in Azië opgebouwd. Met onze Workforce Management oplossingen ondersteunen wij dagelijks toonaangevende organisaties in de segmenten: Industrie, Retail, Groothandels, Logistiek en Hospitality. Het optimaliseren van Workforce bedrijfsprocessen in een end-to-end proces, van Budgetteren & Normeren tot aan realisatie (tijdregistratie), is waar onze kracht ligt.

Samen kunnen wij de grip op al uw Workforce processen weer onder controle krijgen en daar geven wij u Workforce Vitality voor terug. Graag kom ik met u in contact. Bel me gerust op +31 (0)6 40 88 90 01 of stuur een e-mail naar caroline.van.putten@softbrick.nl.

Softbrick Workforce Vitality

Wilt u ook een
vitale workforce?

De basis van elke organisatie zijn mensen.

Afpraak maken

    Upload Your CV Here

    Back To Top